Selvtillidsboost på plejecentrene i Herning Kommune: Medarbejderne har fået en unik kollega 

På HS Bofællesskab bor beboere med Huntington sygdom. (Foto: Frida Bak Norholt)
Herning Kommune har som den eneste kommune i Danmark indført Marte Meo-metoden på alle plejehjem.  Det har, ifølge en undersøgelse foretaget af LMI og Herning Kommune, nedbragt indberetninger af vold fra plejehjemsbeboerne med 62 procent.  

På plejehjemmene i Herning Kommune har medarbejderne fået en ny kollega i form af et kamera. Det bruges til at filme samspillet mellem plejepersonalet og beboerne.  

“Det handler om at analysere den nonverbale kommunikation af det, der er sket, i et samspil,” siger Gitte Henriksen, der er Lic Marte Meo supervisor og tilknyttet alle plejecentre i Herning Kommune.

På HS Bofællesskab har de haft succes med brugen af Marte Meo, lyder det fra centerleder, Lene Sumborg.  

“Vi har nogle blinde vinkler, når vi er inde og hjælpe beboerne. Derfor kan videoerne hjælpe os med at aflæse beboernes signaler,” siger hun. 

“Og videoer lyver ikke,” fortsætter hun.  

Ifølge Gitte Henriksen styrker metoden medarbejdernes selvtillid og beboernes selvværd. Hun har erfaret, at beboerne udvikler sig igennem et forløb, hvor medarbejderne lærer den enkelte borger at kende.  

“Det kan være, at vi har med et menneske at gøre, der ikke har nogen gnist i øjnene, har meget lidt livskraft og smiler meget sjældent,” siger Gitte Henriksen om beboernes selvværd. 

“Og når vi så afslutter forløbet, er der sket meget. De smiler mere, de har mere mimik og mere energi,” fortsætter hun.  

Dette bakker en rapport om relationsarbejde lavet af Vive op omkring. Den fastlægger, at relationen mellem medarbejder og beboer er et grundvilkår. Det fundamentale er, at hjerneforskningen viser, at positiv bekræftelse booster borgernes selvværd.  

Marte Meo sammensætter klip af episoder, hvor personalet lykkes med en borger. Det er med til at styrke relationen, forklarer Gitte Henriksen.

Kontakt før opgave 

Lene Sumborg har i samarbejde med en Marte Meo terapeut erfaret, at medarbejdernes adfærd også spiller en stor rolle.  

“Vi arbejder efter modellen “kontakt før opgave”,” fortæller Lene Sumborg.  

Det er ifølge hende vigtigt at se beboeren som et menneske og anerkende deres tilstedeværelse og behov. På trods af at de måske ikke responderer med ord.  

“Når beboernes behov bliver lagt mærke til, undgår vi situationer, hvor de bliver udadreagerende overfor personalet,” siger Lene Sumborg. 

Kameraerne følger beboerne og medarbejderens samspil, så personalet kan udvikle sig fagligt. (Foto: Frida Bak Norholt)